A VoIP-ról

A VoIP (Voice over IP) egy olyan protokoll, amely Interneten való hangátvitelt tesz lehetővé. Ezt a gyakorlatban Internet alapú beszélgetésre, ha úgy tetszik, telefonálásra, szokták használni.

A VoIP rendszerek számottevő előnye, hogy IP (Internet) alapú hálózat a világ legtöbb pontján rendelkezésre áll, maga a hálózat – a hagyományos vezetékestelefon-szolgáltatók dedikált hálózatával ellentétben – külön a telefonáláshoz kapcsolódó hardveres karbantartást nem igényel, ezért a hálózathasználat fajlagos költsége jóval alacsonyabb, ami a legtöbbször a hívásdíjak esetenként lényegesen kedvezőbb mértékében is tükröződik. Ezen megtakarítás léptékére jellemző, hogy számos szolgáltató több (elsősorban nyugat-európai, egyesült államokbeli, valamint távol-keleti) vezetékes, sőt esetenként mobil hívásirányba is kínál – a havi vagy időszaki átalánydíj ellenében – díjmentes hívási lehetőséget (bár ezt, a visszaélések csökkentése érdekében, a legtöbbször időkorláttal – pl. 1800 perc / hó – teszik).

Az egyik első VoIP technológiára alapuló, mindenki számára hozzáférhető alkalmazás a Skype volt. Ez a híváslehetőség mellett extra szolgáltatásokat (csevegés, videótelefonálás, újabban képernyőmegosztás) is biztosít.
Hátránya, hogy a jelen piaci viszonyokhoz képest magas díjakon biztosít kimenő hívási lehetőséget hagyományos vezetékes és mobil irányba. Ezenkívül további hátránya, hogy az alapértelmezett kliens (“Skype szoftver”) igen rosszul gazdálkodik a számítógép erőforrásaival, és stabilitási gondjai vannak.
Igaz, hogy létezik a Skype Connect szolgáltatásuk, amely lehetővé teszi VoIP berendezések és egyéb, szoftver alapú kliensek használatát, ez azonban havidíjas, és csak cégek számára elérhető.

A Skype megjelenése, elterjedése után felélénkült a VoIP szolgáltatók piaca. Számos, alacsony díjjal üzemelő nemzetközi szolgáltató jelent meg, a Skype-nál lényegesen olcsóbb kimenő hívásdíjakat garantálva.
Megjegyzendő, hogy bár fő profiljuk a mobil- és vezetékes telefonszámok hívása, a Skype-hoz hasonlóan szinte az összesnél ingyenes a hálózaton belüli (tehát az adott szolgáltatás előfizetői közötti) telefonálás.
Ezenfelül a VoIP szolgáltatók nagyrésze lehetővé teszi, hogy hívószámként a saját mobil- vagy vezetékes számunkat állítsuk be, azaz VoIP telefonáláskor a hívott fél kijelzőjén a mi számunk jelenjen meg. A visszaélések miatt viszont ehhez először meg kell erősítenünk, hogy mi vagyunk a telefonszám tulajdonosai, ez az elterjedt “hangüzenet beolvasása” vagy SMS útján érkező kód beírása útján történik.

A Viber nevű alkalmazás csak néhány éve került be a köztudatba. A Viber egy merőben más megközelítést alkalmaz. Az alkalmazás csak bizonyos okostelefonokra érhető el. Ezenkívül a Viber nem biztosít lehetőséget hagyományos vezetékes, vagy mobilszámok hívására (pontosabban csak akkor, ha a szám tulajdonosa Viber felhasználó, és nincs bejelentkezve, ekkor pedig a telefon “hagyományos” hívás funkcióját használja – tehát úgy, mintha egyszerűen csak a telefonkönyvből felhívnánk. Ilyenkor a mobiltelefon-előfizetésünk hagyományos díjazása szerint számlázódnak a hívások.
A Viber rendszerben nincs lehetőség hagyományos telefonszámok kedvezményes hívására, még térítés ellenében sem.

Comments are closed.